torsdag 28 april 2011

Brouwerij De Molen Mooi & Meedogenloos (10,2%)

De Molen är för min, och för många andra öldrickare, ett uppskattat bryggeri eftersom de gör karaktärsfulla, goda och intressanta brygder. Men precis som för de flesta bryggerier är vissa öl bättre, vissa öl mindre bra.

Gällande De Molen Mooi & Meedogenloos blev jag lite tveksam och kluven. Ölet tog sig bättre under drickandets gång, men jag störde mig för ovanlighetens skull på att den var lite väl tilltagen i kolsyran, och, framför allt, de 10,2 % var illa dolt och spritsmaken gnagde inte precis ostört. Fast styrkan kanske var bra, särskilt i samband med att VM i snooker sändes på TV, då denna egenhet glömdes bort med tiden, och jag tänkte att ölet kanske inte var så dumt ändå. Därav blev upplevelsen en aning schizofren. Ölets fina egenskaper var en smakrik och intensiv upplevelse av rostad malt och kakao. Len sötma och fin kropp med en vätska som var rejält fyllig i munnen, men tyvärr då obalanserade smaker med tanke på ovanstående utläggning. Nja, lite besviken blev jag trots allt. Finns bättre öl till betydligt bättre pris som ligger på 99:60:- för 750 ml. Ölet ingår i Systembolagets tillfälliga sortiment. Betyg: 3.7 (5.0).

3 kommentarer:

  1. Drack den för ett tag sen, min hade enormt mycket kolsyra. Korken bara poppade av och sen skummade den konstant i flera minuter..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att denna öl vinner på lagring, men kanske inte jättemånga år utan kanske en 3-4 år och som mest 5 år. Sitter och dricker en nu som är tappad den 4/8 2011 och den är väldigt angenäm i smak och även kolsyran faktiskt.

      Radera
  2. Tradigt när det där händer.

    SvaraRadera