fredag 10 december 2010

Det Lille Bryggeri Lakridsporter (5,1%)

Porter! Lakrits! För min del kan det inte bli mycket bättre som innebar att förväntningarna var ganska höga. Var då Det Lille Bryggeri Lakridsporter en besvikelse ur min ibland pessimistiska (kritiska) utgångspunkt? Nä, en besvikelse var den inte men jag har smakat bättre porter. Känslan kan jämföras med när jag korkade upp Hornbeers Caribbean Rumstout (11%) för ungefär ett år sedan, men det är en annan historia.

Vid upphällning nästan kolsvart färg med en fin jämn skumkrona som synes på bilden. Ölen luktade lakrits och rostad malt. Detta blir nog en höjdare tänkte jag. Men i smaken framkom beskan på ett lite väl vasst manér och förtog den för mig eftertraktade lakritsen. Visst märks lakritssmaken av men främst i eftersmaken. Men jag ville ha ombytta roller där lakritsen står som bas. Kanske om jag hade hejdat mig och väntat lite så hade lakritssmaken blivit bättre eftersom drycken hade blivit lite väl kall i kylskåpet! Salt och en chokladton dyker också upp i smaken. Det Lille Bryggeri är ett av Danmarks i storlek minsta bryggeri och är helt klart spännande och av det lilla jag har sett och smakat verkar bryggeriet ha en vilja att experimentera. Kommer bli fler köp av deras produkter, dock inte lakritsportern så särskilt ofta. Betyg: 3.4 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar