måndag 6 december 2010

Aegte Fynsk Ale No 16 (5,7 %) & Den Gyldne Hest Ale No 100 (5,7%)

Aegte Fynsk Ale är en riktig hit alltså. Köpte denna av en slump i en kiosk i Köpenhamn då jag egentligen behövde färdkost. Så blev det inte, då min flickvän och jag delade någonting annat som inte var öl, men som inte är ihågkommet. Ölen avnjöts istället hemma, och jag hade svårt att koncentrera mig på matlagningen eftersom denna öl var oväntat bra.

När jag hade druckit ölen kände jag mig tvungen att googla och det visade sig att ölgurun Michael Jackson har skrivit om ett besök i Danmark där ölen nämns och hans text hittar du här. Rubinröd färg. Medelkraftig kolsyra. Smakar malt, är lätt rostad och tydliga inslag av röda bär, men även choklad samt sötma från nötter och kola. Denna öl är bättre än okej och en given uppvärmningsöl i samband med resor över sundet. Betyg: 4.5 (5.0).

Nu när Refsvindinge Bryggeri är på tapeten är det lämpligt att skriva några rader om Den Gyldne Hest Ale No 100 (5,7%) som dracks på Jernbanecafeen i höstas. Ölutbudet var magert, men skönt ställe cirka tre minuter från centralstationen. Guldhästen är en bra öl, men inget märkvärdigt. Kola och rostade toner. Hm, vad finns mer att säga? Lite bitter, låg kolsyra, inte mycket till doft och sammanfattningsvis en väldigt enkel öl som kan drickas som vatten. Köptes i brist på annat. Betyg: 3.4 (5.0).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar