fredag 19 mars 2010

Delirium Nocturnum 8,5% & Saint Idesbald Triple 9%

Bloggen ska idag kort fokusera på två mästerliga öl från det fyrahundra år gamla Brouwerij Huyghe beläget i Melle, Belgien.

Delirium Nocturnum (8,5 %) som systeröl till Delirium Tremens så man då lite fyndigt kan säga, hade jag inte stött på tidigare. Delirium Tremens och Nocturnum har ju lysande namn, även flaska och etikett är ju tilldragande. När ölen skulle lanseras i USA och Kanda blev de förbjudna med anledning av bland annat namnen. De såldes istället som "Mateen Triple" tills bannlysningen upphörde.

Till smak är Delirium Nocturnum chockerande syrlig, lite som champagne, med vassa inslag av framför allt äpple, men också russin. Medelkraftig kolsyra som sticker i munnen, dock inte så kraftig som jag hade trott. Mörkbrun till färgen. En aning spritig men den fruktiga karaktären gömmer alkoholen ganska väl. I sin helhet ett mycket bra öl.

Betyg: 4.1 (5.0).
Pris: 2 Euro
Inköpt i Brugge.

Saint Idesbald Triple (9 %), inköpt på samma ställe till samma pris, påminner mycket om Delirium Nocturnum. Är syrligt med inslag av grönt äpple, citrus och koriander som balanseras fint med en härlig sötma. Spritsmaken lite mer påträngande. Kolsyran lite kraftigare, lite ljusare till färgen. Det var mycket trevligt att testa Saint Idesbald Triple och får mina varmaste rekommendationer.

Dessa två öl var den största behållningen jag hade av en stinkande kloakhåla och turistfälla som Brugge. Efter 3 öl i denna kaliber under en timmes tid mitt på dagen i 28 graders värme så var man i fin form. Jag längtar tills kommande semester då man kan tillåta sig sådana här friheter.

Betyg: 4.0 (5.0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar