lördag 31 oktober 2009

Bishop arms i Malmö

Kalle och jag hade en mycket trevlig kväll på Bishop arms i Malmö, där ömsom nytt ömsom beprövat öl hamnade på vårt bord. Har fattiga bilder i mobilkameran som jag ska lägga upp vid lämpligt tillfälle, eller vänta, blir bättre om ni googlar. Nåväl, här kommer en recension:

Jag gick ut rejält hårt med en Rogue chocolat stout (6.3 %). Spännande. Och som den smakade choklad! Rakt genom hela vägen från strupe till blåsa. Glädjande! En fantastisk öl som jag kommer kasta mig över om den dyker upp på bolaget. 180 kronor/65cl är kanske lite väl häftigt att lägga ut, men klart värt det denna gång. Betyg 5.0 (5.0). Samtidigt som jag avnjöt min Rogue slök Kalle en Hercules double IPA (9.1 %) från Great divide, som inte direkt är min melodi, extremt bitter, citron och en grapefruktkänsla sväller i munnen. Aggressiv! Betyg 2.0 (5.0).

Nästa öl blev en Bath ales wild hare (5.0 %), en extremt vidrig öl som jag någon gång förra året beställde på Brogatan i Malmö. Nu gick Kalle också på denna utan min vetskap när jag var på dass. Ett misstag, en vattnig, obalanserad öl som endast bidrar till ett jobbigt grimanserande i ansiktet. Betyg 1.1 (5.0) Jag var därefter sugen på en isländsk öl eftersom jag ska åka till öriket i februari, men framme vid baren ändrade jag mig och köpte istället Hook Norton Haymaker (5.0%), en somrig öl som upplevdes som extremt ordinär. Orkar inte orda för mycket om denna, köp om du vill, men jag säger: köp ej. Betyg 2.0 (5.0).

Nästa öl, börjar bli trött på att rabbla nu, blev: Gordon (8.7 %), bryggd av Oskar Blues Grill & Brewery i Colorado, USA. En djup smakupplevelse, karamell, citron, en härlig karaktär. En klassiker som har druckits tidigare och som aldrig blir fel. Betyg 4.5 (5.0). En annan amerikansk öl på burk från samma bryggeri är old chub scottish style (8%), smakerna är en rökig mix av choklad och karamell och är underbart god. Plus för colanyansen i färgen. Betyg 4.6 (5.0).

När kvällen började lida mot sitt slut var det roligt att påbörja avslutningen med en Rogue brutal bitter (6.2%). Men denna öl var en besvikelse, sanslöst obalanserad med en brutal eftersmak. Kommer inte att köpas igen. Betyg 1.8 (5.0). Slutligen, spiken i kistan blev en Corne du diable (6.5 %) från Brasserie Dieu du Ciel i Montreal. Skumkronan var hypnotiserande! En India Pale Ale med en fruktig och trevlig smak. Mycket god! Betyg 4.0 (5.0).

Detta var allt vi hann med denna torsdagkväll. Den 7 november är det dags för ett besök i köpenhamn för ölinköp. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar